نکات طلایی برای خرید زرشک که باید بدانید

طعم بی نظیر زرشک در غذاهای ایرانی خصوصا زرشک پلو با مرغ بسیار عالی است، البته خرید زرشک مرغوب نیز در طعم غذا نیز تاثیر گذار است.

زرشک قرمز با زعفران همیشه برای تزیین برنج استفاده می شود و عطر و رنگ زعفران و طعم ملس و رنگ زیبای آن همیشه در سفره ها توجه مهمانان را جلب می نماید.

متاسفانه تقلب و کلاه برداری در همه جا هست اما دنیای فروش زرشک به اندازه عسل و زعفران تقلب صورت نمی گیرد و شما با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید زرشکی با کیفیت بالا تهیه کنید.

رنگ قرمز زرشک

اولین نشانه زرشک مرغوب رنگ قرمز روشن آن است، اگر زرشک تیره باشد زرشک تازه نیست پس زرشک قرمز مرغوب است، البته روشن بودن بیش از حد آن نیز نشانه این می باشد که محصول کاملا نرسیده است.

تپل و گوشتی بودن

زرشک خوب و تازه تپل و گوشتی است، اما منظور از تپل بودن یعنی زرشک زیاد مچاله نیست البته زرشک مرغوب کمی حالت لهیدگی دارد اما پخش نیست و کمی برجسته است.

زرشک پفکی رنگ خوبی دارد و توپر است و به عنوان بهترین زرشک شناخته می شود.

این زرشک علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای مختلف نیز صادر می شود و کشورهای اروپایی و آمریکایی و عربی طرفداران اصلی این نوع زرشک هستند اما ترکیه و روسیه خریداران اصلی زرشک دانه اناری می باشند.

رطوبت زرشک

زرشک امسالی و تازه کمی رطوبت دارد یعنی اگر آنرا با دو انگشت فشار دهید نرم است، اما زرشک کهنه خیلی خشک است.

توجه داشته باشید که رطوبت زیاد باعث کپک می شود ضمن اینکه گاهی  گاهی برای تازه به نظر رسیدن به آن آب اضافه می کنند که پس از چند روز که آب بخار شد زرشکی خشک و نامرغوب حاصل می شود.

طعم زرشک

زرشک مرغوب و تازه طعمی ترش و ملس دارد، اما زرشک کهنه کمی طعم تلخی دارد پس قبل از خرید زرشک حتما آنرا مزه کنید.

زرشک چسبناک نباشد

اگر زرشک له باشد و پارگی داشته باشد و به هم چسبیده باشد آنرا نخرید.

این موارد نشانه آسیب زدن به زرشک در هنگام برداشت و خشک کردن یا حمل و نقل غیر اصولی می باشد که پس از پارگی باعث فعالیت های شیمیایی درون زرشک شده و رنگ و کیفیت آنرا پایین می آورد.

عطر زرشک

یکی دیگر از راههای خرید زرشک مرغوب بو کشیدن آن است، عطر زرشک تازه به راحتی قابل استشمام است و اگر خوش عطر و تازه  نبود آنرا نخرید، اگر زرشک بوی کهنگی بدهد تلخ مزه و قهوه ای رنگ است.

خرید زرشک

یک دست بودن محصول

اگر می خواهید زرشکی مرغوب تهیه کنید باید توجه کنید که رنگ و اندازه آن یک دست باشد، به طور کلی زرشک مرغوب قرمز و درشت و گوشتی است.

نداشتن ضایعات

برای خرید زرشک باید حتما توجه کنید که محصول پوچی نداشته باشد و سنگ و خار و برگ در آن نباشد و محصول کاملا تمیز و پاک شده باشد.

زرشک مرغوب

زرشک پفکی بهتر است یا دانه اناری؟

روش خشک کردن و برداشت زرشک باعث شده که زرشک پفکی و دانه اناری و وزیر تالاری به دست آید.

خشک کردن زرشک پفکی به صورت خوشه ای برداشت می شود و زمان زیادی نیز لازم است که خشک شود اما با کیفیت ترین نوع زرشک که قرمز و گوشتی و درشت است همین نوع زرشک است.

زرشک اناری تیره تر است و در آفتاب خشک می شود و کمی پخش تر است و به همین دلیل ارزان تر از زرشک پفکی و زیر تالاری است.

توصیه ما برای خرید زرشک پفکی است اما اگر شما بودجه کمتری دارید می توانید زرشک اناری درجه یک نیز تهیه کنید، البته خواص و طعم هم دو زرشک یکی است و فقط کیفیت این دو محصول با هم متفاوت است، برای دانستن خواص زرشک توصیه می کنیم که به مقاله خواص زرشک و آب زرشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مقالات